Обличане на изделия с карбон (skinning)
В тази статия ще ви дадем описание стъпка по стъпка как сами да облечете детайли с карбонов плат и епоксидна смола.
Тази технология е най-често прилагана от ентусиасти, които търсят по-скоро външен вид, отколкото лекота. Това е най-често срещаната практика когато се изисква истински карбонов плат, но не е задължително детайла да бъде конструктивно лек. Независимо дали ще са лакирани в гланц или мат лак, карбоновите детайли винаги изглеждат невероятно.
- Необходими инструменти са четка/валяк, ръкавици и маска. Преди да започнете работа се уверете, че температурата в помещението ви е над 15-20 градуса (стайна). Под тази температура за смолите е трудно да втвърдят и не получават необходимата консистенция за ламиниране.
НЕОБХОДИМИ МАТЕРИАЛИ:
СТЪПКА 1: ПОДГОТОВКА
Преди да започнете всичко е необходимо да почистите изделието с препарат - за предпочитане е ацетон, вместо кореселин или спирт, тъй като кореселина е прекалено мазен и може да повлияе на адхезията в последствие. След като изделието е чисто подготвяме материалите - бейскоут, карбон, епоксидна смола и четки.
СТЪПКА 2: ПОЛАГАНЕ НА БЕЙСКОУТ (опционално)
След като детайла е чист сме готови да положим бейскоут (виж тук). Бейскоута на практика е черна епоксидна смола с добавена специална формула за забавено отворено време и вещества за по-добра адхезия към детайла. Бейскоута ще служи за свързващо вещество между детайла (независимо пластмаса, метал или друго) с карбона и смолата. Възможно е и да не използвате бейскоут ако сте сигурни, че епоксидната смола ще свърши същата работа, но определено помага за по-лесното ламиниране на карбона в последствие. Препоръчва се бейскоут когато изделието е с големи кривини, тъй като спомага за залепването и задържането на карбоновия плат.
Смесването на бейскоута е по следната примерна схема:
50 гр. бейскоут
Умножено по 41%
20гр. втвърдител
= 70гр. готова смес
Или иначе казано тегловното съотношение е 100 към 41 (41%). Препоръчително е да използвате електронна везничка - може да намерите и при нас тук: https://multitex.bg/product/digitalna-vezna-do-2kg
След старателно разбъркване полагате върху изделието. Мажете с четчица така, че да покрие изцяло и с равномерен слой изделието, което искате да облечете. Хубавото на бейскоута е, че ви дава достатъчно време да си подготвите карбоновият плат. След 1 час и 30 минути намазаният бейскоут е готов за да бъде положен карбоновият плат върху него. Проверявате втвърдяването - ако лепка, но не цапа, сте готови да обличате.
Поръчай бейскоут от тук: https://multitex.bg/product/beyskout-cheren
СТЪПКА 3: ЛАМИНИРАНЕ С КАРБОН И СМОЛА
Полагате карбоновият плат по изделието така че да полепне върху бейскоута/смолата. След като облепите цялата повърхност сте готови да забъркате епоксидната смола, с която ще обмажете обилно изделието. Епоксидна смола за ръчна ламинация с четка може да намерите ето тук: Епоксидна смола LS400™ 40 мин.
Препоръчваме този модел епоксидна смола защото е специално предназначена за композитни материали - карбонов плат, фибростъкло, кевлар и всякакви подобни. Също така я препоръчваме и поради факта, че е с малко по-дълго отворено време - в случая 40 минути.
ВЪПРОС: Какво е отвореното време?
ОТГОВОР: Отвореното време на една смола представлява времето, което имате след като смесите двата компонента - смолата с нейния втвърдител, преди да е започнала реакцията по втвърдяване.
Обичайно повечето смоли имат отворено време 30-40 минути, но ние предлагаме и смола с по-кратко отворено време - 15 минути. Тя също е подходяща за обличане на детайли с карбон и ръчно ламиниране, тъй като няма да се налага да чакате с часове преди да е готово за шкурене. Бързата епоксидна смола с 15 минути отворено време може да откриете тук: https://multitex.bg/product/barza-epoksidna-smola-ls280-15min
Ако сте избрали 40 минутната смола, моля спазвайте съотношението по смесване по следната схема:
100 гр. смола
Умножено по 40%
40гр. втвърдител
=140гр. готова смес
След старателно разбъркване полагате епоксидната смола с четка върху карбоновият плат. Намокряте всяка част от изделието така че да се покрие изцяло от смолата. След като минат първите няколко часа смолата ще започне да развива своето пиково желиране и обичайно след 15-16 часа е пълното съхнене. Загрявате колкото е възможно с пистолет за горещ въздух. Препоръчително темпериране на смолата с горещ въздух до около 50-60°C. Препоръчително вторично изпичане на изцяло карбоново изделие до 70-80°C с цел повишаване на високата температуроустойчивост.
Поръчай епоксидна смола от тук: https://multitex.bg/product/epoksidna-smola-ls400-40min
СТЪПКА 4: УКРЕПВАНЕ СЪС СМОЛА
Изделието е готово за втора ръка епоксидна смола. Това е необходимо за да се запълни неравната повърхност на карбоновият плат. Смесвате отново епоксидната смола по посоченият начин и полагате втори слой. Ако е необходимо полагате 3 до 4 слоя със съответното изчакване за съхнене (обичайно 10-15 часа). Последните слоеве може да загладите със шкурка - първо едра (например 240), после по фини (600-800), накрая водна (1000-2000). Така ще загладите максимално изделието и ще го подготвите за лакиране.
СТЪПКА 5: ЛАКИРАНЕ И ПОЛИРАНЕ
Карбон се лакира като автомобилен детайл с акрилни лакове. Лакирането на карбоновите изделия е почти задължително в случай че не искате изделието да пожълтее след няколко години. Пожълтяването се получава основно заради съставките във втвърдителя на епоксидната смола. На световният пазар почти не се откриват епоксидни смоли, които да са UV защитени, или ако има - ще бъдат на изключително висока цена. Поради тази причина лакирането с качествен UV устойчив лак е повече от препоръчително.
Лака може да бъде мат или гланц - по ваша преценка.
Ако лакирате извън камера уверете се че не е прашно. След достатъчно ръце лак (обичайно 3 или 4) може да полирате.