При наличието на повече видове епоксидна смола често може да бъдем объркани кой модел смола е подходящ за моята цел?
Тук ще ви разкажем накратко за различните видове смоли и тяхното приложение.
Епоксидна смола за ръчна ламинация - това е стандартна епоксидна смола, малко по-гъста, която е предназначена за ръчно смесване с втвърдителя и полагане върху карбонов плат, кевлар (арамид), фибростъкло, за лепене на дърво или поправка на карбонова рамка на велосипед, въдици и много други приложения. Най-често втвърдителя е в съотношение между 30 и 40 процента от теглото на смолата, или иначе казано например на 100 грама смола се добавят 40 грама втвърдител. Нашите предложения за епоксидни смоли може да разгледате тук: https://multitex.bg/category/epoksidni-smoli
Много е важно да спазите пропорцията на смесване да бъде абсолютно точна, измерена с електронна везна, тъй като ако сложите по-малко втвърдител сместа няма да се втвърди и ще остане желирана. Втвърдителите могат да варират между бързи (15 минутни), и стандартни (40 минутни). Това не значи, че смолата ще е втвърдила след 15 или 40 минути, това означава, че отвореното време е толкова. След смесване имате 15 или 40 минути, преди смолата да започне да желира. Най-често, пълното втвърдяване на смолите е около 24 часа, но зависи дали и как ще изпечете изделието.
Епоксидна смола за инфузия - това е по-рядка смола, която е предназначена за вливане в изделието при наличие на матрица. Повече за тази технология сме разказали тук: https://multitex.bg/article/infuziya-resin-infusion
Тънкости при смесване и работа със смолата:
- Смесвате точен грамаж (спазвате процентите на смола-втвърдител)
- Разбърквате внимателно и дълго време (поне 5-6 минути непрекъснато), с цел да се образува хомогенна смес
- Загрявате с пистолет за горещ въздух (ако нямате, в домашни условия със сешоар), за 2-3 минути, с цел да се изведат балончетата въздух
- Полагате с четка върху изделието равномерно
- Допълнително загрявате с пистолет за горещ въздух или зимата с печка до изделието (за поне 30-40 минути на поне 40-50 градуса)
ВАЖНО: Повечето смоли изискват температура за да се задейства първичния цикъл на втвърдяване! Зимно време, помещението на работа не трябва да бъде под 20 градуса, защото смолата не може да задейства процеса по втвърдяване.
Повишаване на температуроустойчивостта на изделията - препоръчваме, ако ще произвеждате изделия, които ще бъдат изложени на атмосферни условия - слънце и топлина, дъжд, студ, да изпечете изделието до поне 70-80 градуса за поне 1 час. Още по-важно е, ако ще се произвеждат елементи около двигател на автомобил или ауспух на мотор - да се изпече изделието на 80-90 градуса. Смолата няма да се стопи, а напротив - ще придобие висока температуроустойчивост. Предлагаме и високотемпературни смоли, които могат да издържат до 110-120 градуса. За да се постигне тази устойчивост обаче отново е необходимо изпичане на смолата до около тези градуси. Самият карбонов плат или фибростъкло биха издържали до 300 градуса, така че ключовият елемент е епоксидната смола. Самите молекули трябва да се "обучат" на тази температура и след това да придобият тази устойчивост. Ако едно изделие не е изпечено добре, могат да бъдат образувани дефекти в самият състав на смолата - избеляване, млечни участъци, парцалчета, балони с въздух, дупки и други.
Още нещо, което е много важно, е че всички тези особености важат за епоксидната смола в съчетание с карбонов плат и фибростъкло. Много голяма разлика се получава, когато обличате детайл с карбон и смола, тогава нещата стават съвсем различни. Изделията, които се обличат, могат да бъдат от метал, пластмаса (ABS,PVC) или друг материал, който много често може да бъде деламиниран (отлепен) от карбоновото изделие, което е едно от най-неприятните случки. Затова, при обличане на изделия, също има тънкости, които може да прочетете тук: https://multitex.bg/article/oblichane-na-izdeliya-skinning
Лакиране на изделията - също много важна част от производството на изделия. Ако трябва да говорим за UV устойчивост, много често сме получавали въпроси - защо пожълтя карбоновото изделие? Защото не е лакирано с качествен лак или не е лакирано въобще. Много е важно да се знае, че много малко видове епоксидни смоли имат собствена UV защита, това са или супер специални смоли с полиуретанови добавки и други подобни. Задължително е да лакирате изделието, без значение дали лака е матов или гланцов. Точно както автомобилните детайли, така и карбоновите трябва да бъдат защитени от атмосферните условия и слънце с качествен лак. Нашите предложения за лакове може да откриете тук: https://multitex.bg/category/lakirane-polirane
След лакиране е хубаво да полирате лака с полиращи пасти. В строителните хипермаркети има полиращи машинки, а при нас - полирпасти.
За разликите между полиестерните смоли или карбоновите тъкани прочетете другите ни статии.
Тази статия все още няма коментари